گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: زلزله‌زدگان استان آذربایجان‌شرقی همچنان با سرما دست و پنجه نرم می‌کنند.

زلزله

به‌احتمال فراوان بسیاری از آنها باید زمستان سخت منطقه را امسال در چادرها یا کانکس‌ها سپری کنند.برخی از زلزله‌زدگان در تماس با خبرنگار همشهری اعلام کردند: کار آواربرداری در روستاها به اتمام نرسیده و آنها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که اصلی‌ترین مشکل سرمای طاقت‌فرسای منطقه و نداشتن سرپناه مناسب است.یکی از زلزله‌زدگان گفت: وعده‌های مسئولان هنوز عملی نشده و‌ برای ساخت مسکن‌ ما اقدامی نکرده‌اند و از وام‌های بلاعوض هم خبری نیست و ما همچنان در چادرها از سرما می‌لرزیم.

خلف وعده

برخی مسئولان پس از وقوع زلزله اعلام کردند که طی 45روز تا دو‌ ماه برای زلزله‌زدگان خانه می‌سازند.وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ‌زنی یک واحد مورد بازسازی در روستای کویج از توابع شهرستان هریس به مردم این اطمینان را داد که ساخت همه واحدهای مورد نیاز مردم زلزله‌زده در ۴۵ روز امکان‌پذیر است و ابراز امیدواری کرد که تمامی واحدهای نیازمند بازسازی در این منطقه پیش از آغاز فصل سرما به پایان برسد.

علی نیکزاد وعده داد شخصا همه مسائل مربوط به بازسازی واحدهای تخریب‌شده در زلزله را در دولت پیگیری خواهد کرد؛ وعده‌هایی از این دست فراوان است تا جایی که برخی مسئولان به بقیه توصیه کردند که وعده‌هایی که امکان عملی شدن آنها وجود ندارد به مردم ندهند. البته معاون اول رئیس‌جمهور نیز پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده وعده داد‌ که پیش از فرارسیدن فصل سرما و تنها در مدت زمان دو‌ماه خانه‌های آسیب‌دیده بازسازی و به زلزله‌زد‌گان تحویل می‌شود‌ که آن دو‌ماه نیز به پایان رسیده است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس هفته گذشته در این‌باره به مهر گفت: متأسفانه وعدهای داده‌شده دولت مبنی بر پرداخت مبالغ بلاعوض و وام ساخت و تعمیرات به زلزله زدگان هنوز محقق نشده است. الله‌وردی دهقانی با تأکید براینکه دولت برای زلزله زدگان باید حدود 30هزار واحد مسکونی بسازد ادامه داد: بنیاد مسکن در فاز اول براساس اولویت‌ها و با توجه به فصل سرما 11هزار خانوار را انتخاب کرده است که احتمال دارد با روند کنونی تا پایان آبان‌ماه حدود 50 درصد آن آماده تحویل شود.

وی افزود: متأسفانه وعده‌های داده شده دولت مبنی بر پرداخت مبالغ بلاعوض و وام ساخت و تعمیرات هنوز محقق نشده است.
دهقانی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی مردم در مناطق زلزله زده اظهارکرد: با توجه به تخریب مغازه‌ها و از بین رفتن اجناس و محصولات کشاورزی، دولت باید توجه جدی هم به اصناف و کشاورزان داشته باشد. نماینده مردم ورزقان در رابطه با وعده وزیر راه و مسکن و شهرسازی مبنی بر تحویل 45روزه واحد‌های مسکونی گفت: البته نمی‌شود توقع داشت با توجه به حجم بالای خرابی، ساخت وسازها به سرعت پایان یابد ولی آن تعداد واحد مسکونی که خود آقای نیکزاد کلنگ‌زده است، آماده تحویل است و حتما می‌آیند و افتتاح می‌کنند.

نگرانی از زندگی در چادرها

نماینده اهر و هریس درباره وضعیت مناطق زلزله‌زده به همشهری گفت: در شهرستان‌های اهر و هریس حدود 19هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده که کار آوار در مناطق اهر و هریس تقریبا رو به اتمام است و نگرانی عمده ما تأمین نشدن مسکن برای همه زلزله‌زدگان است و اینکه به ناچار جمعی از هموطنان باید زمستان امسال را در چادرها سپری کنند.

عباس فلاحی‌باباجان با بیان اینکه ما سه نوع اسکان برای زلزله‌زدگان پیش‌بینی می‌کنیم اظهار کرد: اسکان در چادرها سخت‌ترین نوع اسکان است که بسیاری از خانوار‌های روستایی زلزله‌زده مجبور به این نوع اسکان هستند که با توجه به سرمای منطقه هرگز برای ما قابل‌قبول نیست. به گفته او، نوع دوم اسکان، کانکس است که به شرط تأمین همه امکانات مانند وسایل گرمایشی و آب و برق، می‌توان آن را پذیرفت و بر همین اساس حدود هفت تا هشت هزار خانوار در کانکس‌ها مستقر می‌شوند تا مسکن آنها ساخته شود.
نماینده مردم اهر و هریس گفت: براساس وعده‌های داده شده حدود سه‌هزار واحد مسکونی نیز تا بارش نخستین برف زمستانی تحویل زلزله‌زدگان می‌شود.

درصورت پایان اسکان موقت زلزله‌زدگان، نگرانی‌ها در مورد این مناطق برطرف خواهد شد. او کمبود و افزایش قیمت مصالح ساختمانی را عمده مشکل ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان بیان کرد و افزود: با دو مشکل عمده کمبود مصالح ساختمانی و افزایش قیمت مصالح روبه‌رو هستیم. عباس فلاحی باباجان کم بودن میزان وام اختصاص یافته برای ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده را از دیگر مشکلات بیان کرد و افزود: برای ساخت هر واحد مسکونی 20میلیون تومان وام درنظر گرفته شده است که کافی نیست، یکی از شروط پرداخت تسهیلات اجرای فونداسیون یا ۲۰ درصد کارها بود که این شرط حذف شد.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس با حذف این شرط، زلزله‌زدگان می‌توانند پس از تکمیل پرونده، وام مرحله اول را دریافت کنند و بقیه وام نیز در سه مرحله پرداخت می‌شود، همچنین مبلغ وام ساخت مسکن نیز از 20میلیون به 22میلیون تومان افزایش یافت.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اظهار کرد: ساخت مسکن در مناطق روستایی نیز براساس الگوی بنیاد مسکن اجرا می‌شود و برای ساخت هر واحد 25میلیون تومان درنظر گرفته شده است، دلیل این امر ساخت محل نگهداری برای احشام روستائیان است.

کد خبر 187583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز